PsF

PsF

SwedishEnglish

MITT UPPDRAG: Exempel i världen


OBS: Det här är ett utdrag ur kursen MITT UPPDRAG -
avsnitten 0 och 1 (av totalt 11 avsnitt, se Innehållsförteckningen).


Gå till föregående sida.
Avsnitt 1
Gå till nästa sida
Innehållsförteckning

Exempel i världen

Varför ska jag formulera, skriva ned, förfina och till slut offentliggöra min Vision och min Uppdragsbeskrivning?

Företag gör det,
men varför ska jag göra det?

Företag

Svar: De företag (institutioner, organisationer, etc) som inte gör det går inte bra.
De anställda vet inte vad inriktningen är, vad de ska fokusera på, hur de ska prioritera.

De företag som gör det, men pliktskyldigt, och där det resulterar i en urvattnad uppdragsbeskrivning på flera sidor, som dessutom göms i en glättad affärsplan, går inte heller bra.

De företag som verkligen lägger ned energi och helhjärtat fokus på att ta fram, förankra och offentliggöra en tydlig Vision och bra Uppdragsbeskrivning, de lyckas med det de föresatt sig att göra.

Delpersonligheter


Det som gäller för ett företag, gäller även för dig.

Ditt eget inre består av en mängd olika delar, mer eller mindre i förbindelse med varandra. Inom psykosyntesen kallar vi dessa delar delpersonligheter. Dessa fungerar i stort som om de vore enskilda personer, alltså på samma sätt som anställda på ett företag.

Precis som när anställda drar åt samma håll när företagets uppdrag är tydligt, enkelt att förstå och entusiasmerande, så drar dina delpersonligheter och ditt undermedvetna åt samma håll när din vision och ditt personliga uppdrag är tydligt formulerade och väl utformade.

Dina tankar, känslor, intuitioner, behov och drivkrafter blir koherenta, och detta skapar förutsättningar för att din passion ska väckas och leva.

 

Inre klarhet ger inre kraft

En Visionsbeskrivning och en Uppdragsbeskrivning som stämmer med dina innersta drömmar och dina (kanske delvis undermedvetna) drivkrafter, och som är väl utformad, kommer att hjälpa dig i varje fas i livet att hålla ditt fokus och rikta din energi dit den behövs.

NÄR DU HAR KLARHET,
KOMMER DET DU VILL HA ATT FÖRVERKLIGAS,
MEN BARA I PROPORTION TILL DIN KLARHET.

Och omvänt – en luddig eller obefintlig uppdragsbeskrivning kommer innebära att du agerar på andras uppfattning om dina uppdrag, om ditt ansvar, eller att du agerar på dina föreställningar om andras åsikter om detta. Den specifika situationen eller vem du för tillfället är i kontakt med kommer att styra vilken av dina delpersonligheter du för tillfället har ”sugits in i”. På grund av detta kommer dina inre energier, värderingar, varseblivningar, etc att ibland samverka men kanske lika ofta motverka varandra.

Slutresultatet kan bli en inre splittring - tankar, känslor, intuitioner, behov och drivkrafter blir divergenta, och elden, passionen, får inget bränsle och slocknar...

När du nu börjar detta projekt är det viktigt, precis som i stora företagsprojekt, att göra ”benchmarking”, d.v.s. ta reda på hur andra gjort. Studera positiva och negativa exempel. Det är onödigt att upprepa redan gjorda misstag, klokt att följa lyckosamma exempel.

Exempel på företag som lyckats:

Här kommer en lista på företag, som lyckats mycket väl, och där en starkt bidragande orsak säkert har varit klarhet, d.v.s. en tydlig vision / affärsidé, som dessutom bibehållits under mycket lång tid.

De visions- och/eller uppdragsbeskrivningar som presenteras här, har det gemensamt att de är konkreta (man inser vad de vill eller tänker göra), de är korta och kärnfulla, och de är lätta att minnas.

 

Facebook

Facebook:

"Facebooks uppdrag är att ge människor möjligheten att dela med sig och att göra världen öppnare och tillgängligare."
 
Harley Davidson
Harley Davidson
: "Vi uppfyller drömmar i upplevelsen av att köra motorcykel, genom att förse motorcyklister och allmänheten med ett ökande antal modeller och unika produkter och tjänster, inom strikt utvalda marknadssegment."

De har sedan några år t.o.m. kunnat varumärkesskydda sitt motorljud...

 
IKEA
Ingvar Kamprad, IKEAs grundare, formulerade sin vision redan på
40-talet, och den är densamma idag:
"På IKEA är vår vision att skapa en bättre vardag för de många människorna. Vår affärsidé går ut på att erbjuda ett brett sortiment av form- och funktionsriktiga heminredningsartiklar till så låga priser att så många som möjligt ska ha råd att köpa dem."

 
Kodak
George Eastman, Kodaks grundare, hade en ännu koncisare affärsidé / vision, redan 1888:
"Du trycker på knappen, vi gör resten."

Och resten är historia ...

 

Manpower

Manpower:

"Att vara den bästa leverantören i världen av välutbildad personal, och att vara ett föredöme för bra anställningsvillkor."

 

Microsoft

Microsoft:

"Vi arbetar för att kunna hjälpa människor och företag över hela världen att förverkliga sin högsta potential. Detta är vårt uppdrag. Allt vi gör återspeglar detta uppdrag, och allt vi gör återspeglar de värden som gör detta möjligt."
 

Exempel på organisationer med tydlig vision och tydligt uppdrag:


FN

FN, Förenta Nationerna:

VI, DE FÖRENADE NATIONERNAS FOLK, BESLUTNA

- att rädda kommande släktled undan krigets gissel, som två gånger under vår livstid tillfogat mänskligheten outsägliga lidanden,

- att ånyo betyga vår tro på de grundläggande mänskliga rättigheterna, på den enskilda människans värdighet och värde, på lika rättigheter för män och kvinnor samt för stora och små nationer,

- att skapa de villkor, som äro nödvändiga för upprätthållande av rättvisa och aktning för förpliktelser, härrörande ur fördrag och andra källor till den internationella rätten, 

- att främja sociala framsteg och bättre levnadsvillkor under större frihet,


OCH ATT I DESSA SYFTEN

- öva fördragsamhet och leva tillsammans i fred med varandra såsom goda grannar, 

- förena våra krafter till upprätthållande av internationell fred och säkerhet, 

- godtaga grundsatser och införa metoder, som giva säkerhet för att vapenmakt icke kommer till användning annat än i gemensamt intresse, samt 

- anlita internatio
nella verksamhetsformer för att främja sociala och ekonomiska framsteg för alla folk;

HAVA ÖVERENSKOMMIT ATT FÖRENA VARA ANSTRÄNGNINGAR FÖR ATT FÖRVERKLIGA DESSA SYFTEMÅL.

 


PLAN

PLAN:

"Vår vision är en värld där alla barn når sin fulla potential i det samhälle där de bor, ett samhälle som respekterar människors rättigheter och värdighet.

Vi gör detta genom att arbeta med, snarare än för, barnen, deras familjer och det omgivande samhället, för att hjälpa dem uppnå positiva förändringar i sina liv.
"

 

Exempel på enskilda personer:


Jesus

Jesus
:
”Tjuven kommer bara för att stjäla, slakta och döda. Jag har kommit för att de skall ha liv, och liv i överflöd. Jag är den Gode Herden. Den gode herden ger sitt liv för fåren.” (Joh 10:10-11)

” Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.”
(Joh 14:6)
 
Mahatma Gandhi


Mahatma Gandhi
:

"Vi måste vara den förändring vi vill se."

"Tänk på ansiktet på den fattigaste och svagaste människa du har sett, och fråga dig själv om det steg du överväger att ta, kommer vara till nytta för den personen."

 

Martin Luther King Jr


Martin Luther King Jr
:
"Ja, om du så vill, kalla mig trumslagare. Säg att jag trummade för rättvisa. Säg att trummade för fred. Säg att jag trummade för rättfärdighet. Allt annat ytligt spelar ingen roll. Jag lämnar inte efter mig pengar. Jag kommer inte att lämna fina ting och lyx efter mig. Men jag vill lämna ett liv präglat av ett åtagande. Det är allt jag vill säga. Om jag hjälpa en enda person att komma vidare, om jag kan uppmuntra någon med ett ord eller en sång, om jag kan visa någon att han är på fel väg, då kommer mitt liv inte ha varit förfelat."

 

Negativa exempel

Det finns förstås många negativa exempel, och att ta del av dessa ger egentligen ingen bra vägledning. Men det kan ändå vara intressant att studera exempel, som är otydliga, oengagerande, och som förmodligen inte skapar det man önskar.

För att inte exponera dem på den här sidan, finns exemplen i en bilaga.

 

Gör din egen "Benchmarking"

Så, med dessa exempel som inspiration, gör nu din egen "benchmarking": Googla eller leta på ditt bibliotek efter fler exempel som kan tydliggöra för dig hur företag, organisationer och enskilda personer uppnått storverk, fullföljt sina drömmar, levt och verkat med passion och handlingskraft.

Välj sådana, som gör eller har gjort liknande saker du drömmer om att göra.

Benchmarking
Kurspärm Samla det du hittar i din kurspärm,
som du förut fick i uppdrag att göra i ordning
för den här kursen.

Lägg in dina anteckningar under nästa flik,
som du kan benämna 1. Benchmarking.
 
Triangeln

Kursen MITT UPPDRAG har TRE STEG

De tre stegen är:

1. KLARHET

2. UPPMÄRKSAMHET

3. ÖPPENHET

Avsikten med det här kapitlet är att via positiva exempel, sådana som nämnts här och sådana du hittar själv, öka din klarhet över dina egna drömmar, vad det är som skulle kunna göra dig passionerat engagerad, och hur du skulle kunna formulera det.

Nästa steg, UPPMÄRKSAMHET, kommer att börja när du formulerat din Vision och ditt Uppdrag, längre fram i kursen. UPPMÄRKSAMHET innebär att fokusera på det du blivit klar över, att hela tiden, i allt som händer, relatera till det.

Det sista steget, ÖPPENHET, kommer när du formulerat dina mål och gjort en handlingsplan.

En del i din handlingsplan kommer att vara sådant du kanske inte direkt kan påverka, men om du försätter dig i ett öppet sinnelag, kommer din inre Klarhet och din fokuserade Uppmärksamhet att få dig att möta, eller upptäcka, eller få information om det du behöver för att närma dig dina mål, resurser som hjälper dig, personer som utgör nycklar till din framgång.

Hur detta steg kan göras kommer de avslutande kapitlen handla om.

Men just nu, kan det vara bra att påpeka följande, som är ett påstående på vilket denna kurs vilar:

DITT LIV SKAPAS FÖRST

I DITT MEDVETANDE,

SEDAN I VÄRLDEN.

Medvetandet skapar

 
Innehållsförteckning


Du är nu klar med de första stegen i KLARHET - du har inventerat ditt nuvarande liv, kommit fram till att du vill mer med ditt liv, och du har utforskat vad de som finns "där ute" har gjort för att nå sina drömmar.

Knappen Nästa här nedanför kommer nu att leda dig till nästa avsnitt, som kommer att handla om Självets Vägar.

Detta kapitel kommer att handla om olika typer av värden, som människan kan brinna för, och du kanske kommer att börja bli klarare över, vilka viktiga värden som medvetet eller undermedvetet styr din Väg.

(Läs om psykosyntes-begreppet Självet på hemsidan.)

Gå till föregående sida.     Gå till nästa sida
xxx xxx xxx xxx xxx xxx
   
  PsykosyntesForum