Under undervisningsfasen ligger klientens färdigheter i fokus.
Hur klienten agerar, vad klienten behöver bli
bättre på, vilka nya färdigheter klienten behöver utveckla.
Utgångspunkter:
- Alla kan lära sig.
- Jag kommer att ha frågor och idéer som kommer att stimulera min klient.
- Jag kommer att få utbyte av att lyssna på min klients frågor och idéer.
- Att utveckla sina färdigheter ökar alltid en persons inre motivation.
- Människor lär sig lätt när de får beröm och de får sina idéer bekräftade.
- Var och en lär sig på sitt eget sätt, i sin egen takt,
och detta är det bästa sättet för den personen.
Verktyg:
Analys av vilka inlärningsstrategier som passar klienten bäst. Mental träning / undervisning av det
undermedvetna. Inre kartor av verkligheten, metapositioner, att medvetet kunna styra sitt sinnestillstånd, TATU-modellen (Testa-Agera-Testa-Utgång).
Perceptionspositioner (hur vi betraktar oss själva), att kunna bryta ett låst tillstånd, kognitiva metoder för
kreativitet.
|